De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is bedoeld om de arbeidsmarkt te reguleren. De regering wil vast werk aantrekkelijker maken door de regels voor vaste contracten soepeler te maken en de regels voor flexibele contracten net weer strikter te maken. De WAB is in februari 2019 aangenomen door de Tweede Kamer. In maart 2019 laat de Eerste Kamer zich voorlichten. De bedoeling is om de wet vanaf januari 2020 in werking te doen treden, maar men verwacht dat er in 2019 ook al veranderingen merkbaar zullen zijn.
Er wordt al druk gespeculeerd over de wet en mogelijke gevolgen. Over payroll staat bijvoorbeeld in de WAB dat het niet meer mogelijk zal zijn om gebruik te maken van de ruimere ketenregeling en dat payrollwerknemers recht zullen hebben op dezelfde arbeidsvoorwaarden als werknemers in dienst bij de werkgever. Het klinkt dus alsof werken met payrollconstructies veel minder aantrekkelijk wordt. Toch zijn er ook veel voordelen van payroll die niet verdwijnen, denk maar aan de dekking van ziekterisico. Bovendien zijn payrollbedrijven gespecialiseerd in het omgaan met dit soort complexe wetswijzigingen. Door de veranderende wet kan het net interessant zijn om de juridische en administratieve kant van het werkgeverschap uit te besteden, zeker als je vaak met flexibele contractvormen werkt.
Ons advies luidt zowel voor als na de invoering van de WAB hetzelfde: laat je goed informeren door betrouwbare en transparante partijen, dan weet je meteen wat voor jouw situatie de beste optie is.
Waarom is payroll voordelig voor horecabedrijven?
Vooral in de horeca lijkt er een hardnekkig vooroordeel te zijn dat payroll ontzettend duur is. Dat klopt echter niet. Belangrijkste reden is dat het risico op ziekteverzuim gedekt wordt door de payrollpartij ...
Waarom werken bedrijven met een eigen HR-departement ook soms met payrollbedrijven?
Zelfs grote bedrijven met een eigen HR-department kiezen soms voor payroll. Wij noemen enkele redenen uit onze eigen ervaring. Denk bijvoorbeeld aan internationale bedrijven die customer service in het hoofdkantoor organiseren ...