Natuurlijk gaat bij een uitzendbureau een groot deel van de gesprekken met een opdrachtgever over het tarief van de uitzendkracht. Vergeet dat tarief alleen even voor nu. De euro winst die overblijft na het onderhandelen is namelijk voor de opdrachtgever, óf voor het uitzendbureau. Zo is winst voor de één, het verlies voor de ander. En soebatten over euro’s is sowieso niet echt leuk. Je kunt ook samen aan een situatie werken die beter is voor beide. En al helemaal voor de uitzendkracht.
Focus niet alleen op tarief van uitzendkracht
Zodra jouw geplaatste personeel zo goed is dat ze voor de opdrachtgever amper nog inwisselbaar zijn, vindt er een verschuiving plaats. De hoofdvraag van een opdrachtgever is niet langer: ‘Kan het tarief van mijn uitzendkracht omlaag’, maar ‘Ik wil een deel van jouw mensen opnemen in mijn dedicated pool.’ De uren waarin een flexwerker wordt weggezet zijn op die manier constanter, wat geld oplevert, én jouw medewerker heeft meer stabiliteit. Dit is waar je naartoe wil als uitzendbureau. Alleen hoe weet de opdrachtgever dat die goede mensen bij jou vandaan komen?
Aandacht voor de mensen waarmee je werkt
Bijna elk uitzendbureau werkt met personeelplanningsoftware, zodat de basisprocessen goed geautomatiseerd zijn. Vaak wordt ook al ergens bijgehouden hoe medewerkers presteren. Wat als je het beoordelen volledig neerlegt bij de opdrachtgever? Na een gewerkte dienst vult de shiftleader bij de planningstool van Shifter een cijfer in over jouw medewerker, eventueel met een korte opmerking. Al na acht diensten kun je zien welke match waar het beste werkt en wie er een positieve ontwikkeling doormaakt. De klant kan deze informatie inzien, vraagt vervolgens specifiek om bepaalde medewerkers. Hij wil ze misschien al zelf ver van tevoren inplannen. Idealiter heb je daarvoor een tool waarin je samen met de opdrachtgever werkt. Dan ben je namelijk snel op de hoogte van de (latente) vraag, en kan je eerder beginnen met zoeken naar de juiste invulling.
Voordelen die zwaarder wegen dan tarief uitzendkracht
Zoals eerder al vastgesteld: het tarief van een uitzendkracht is niet alles. De beoordeling van de opdrachtgever is een stukje herkenning. In dit geval kan het leiden tot een plek in de dedicated pool, wat een vaster inkomen met zich meebrengt en een flexwerker meer zekerheid biedt. Sterker nog, we merken dat mensen die goed zijn, maar niet gezien worden, teleurgesteld weggaan. En dat mensen die geen zin hebben om hard te werken het prima vinden dat niemand op ze let. Op de lange termijn ben je dus beter af met een situatie waarin goede medewerkers het fijn vinden om voor je te werken.