Day Foodbar: “Aandacht voor personeel centraal dankzij Shifter”

By december 27, 2018Blog

Wie in Amstelveen zoekt naar een gezellig restaurant met een heerlijke mediterrane keuken en een fris concept, komt al snel bij Day foodbar uit. Al sinds de oprichting in 2014 werkt eigenaar Daan Kroone samen met Shifter om het rooster te vullen en de payrollers uit te betalen. Door gebruik te maken van Payroll voor horeca houdt hij zijn handen vrij voor de zaken die hij echt belangrijk vindt: het welzijn van zijn personeel en gasten. ‘Dat vind ik veel belangrijker dan de administratieve achterkant.’

 

Geen zorgen om verzuim

Dagelijks zorgt een klein, hecht team voor de gasten van Day. Een combinatie van full-time personeel en zo’n dertig flexibele medewerkers, die op de payroll lijst staan. Dit team moet kunnen omgaan met piekdrukte en moet goed op elkaar ingespeeld zijn. Daan: ‘Kijk, het personeel moet goed geregeld zijn. Ik wil mensen die in het team passen en iets voor elkaar over hebben. Die voorselectie is cruciaal.’ De planning, verloning en juridische aspecten verlopen daarna via Shifter. Dat scheelt een hoop tijd en energie. ‘Shifter ontzorgt. Ik hoef me niet druk te maken over ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid, terwijl dat in een keuken toch reële risico’s zijn. Het is zwaar werk en we werken immers met machines en scherpe messen. Het kost op maandelijkse basis misschien iets meer, maar het zorgt voor veel zekerheid.’

Anticiperen op wetswijzigingen

Daarnaast kan Daan op Shifter vertrouwen om er zeker van te zijn dat hij binnen de kaders van de wet werkt. ‘De regels vanuit Den Haag veranderen continu. Als er dus belangrijke wetswijzigingen zijn, krijg ik van mijn contactpersoon bij Shifter een e-mail met de belangrijke zaken’, zegt hij. ‘Er komt binnenkort bijvoorbeeld een nieuwe horeca-cao en dan moeten er een aantal salarissen veranderen.’ Pas wanneer hij zijn handtekening onder de voorgestelde aanpassingen zet, wordt het doorgevoerd door Shifter. Daan, lachend: ‘Negen van de tien keer heb ik natuurlijk geen andere keuze. Maar het is prettig om er bij betrokken te worden en dat een wetswijziging niet zomaar geïntegreerd wordt zonder dat je iets wordt gevraagd.’

 

Ruimte voor emotie

Dankzij de samenwerking met Shifter kan Daan zijn personeel bovendien de emotionele aandacht geven die het verdient. ‘Het valt me wel eens op dat de mensen die hier op gesprek komen, slechte ervaringen hebben met hun vorige werkgever’, vertelt hij. ‘Dat kunnen contractuele problemen zijn, maar ook een vervelende werksfeer, waar niets aan gedaan werd. Volgens mij is dat een gebrek aan aandacht voor je personeel. Daarom vind ik het zo belangrijk om met iedereen, van afwasser tot manager, te blijven praten. Zo kun je problemen voorkomen of herstellen.

Zo hadden we bijvoorbeeld een jongen die slecht met feedback om kon gaan. Hij had het gevoel dat hij alles fout deed en stond al klaar om de handdoek in de ring te gooien. Door veel met hem te praten en uit te leggen dat feedback positief bedoeld is, ging hij toch weer aan de slag. Voor dat soort gevallen moet je wel de tijd en ruimte hebben. Aangezien Shifter een groot deel van mijn personeelsadministratie voor zijn rekening neemt, heb ik de vrijheid om me om mijn mensen te bekommeren.’

Ontdek de voordelen van Shifter

Ralf Becks

Author Ralf Becks

More posts by Ralf Becks

Leave a Reply