Flexmix: de ideale samenstelling voor uw piekmomenten

By september 8, 2017Blog

Bij het samenstellen van het personeelsteam maakt u onder andere gebruik van oproepkrachten en uitzendkrachten. Het is niet altijd nodig om uitzendkrachten vast in te zetten, waardoor oproepkrachten een effectievere keuze zijn. Daar staat tegenover dat uitzendkrachten u kunnen helpen op momenten dat u ruim vooraf weet wat u aan personeel nodig heeft.

Inspelen op de soort flexibiliteitsvraag

Er zijn binnen de flexmix drie scenario’s waarin u uw arbeidskrachten kunt inzetten:

1. Specifieke evenementen

Dit zijn evenementen zoals de Huishoudbeurs, bij u in het hotel, bij een huwelijk of bijvoorbeeld Valentijnsdag als u een bloembinder bent. Dit zijn scenario’s waarin u net even die extra arbeidskracht kunt gebruiken, maar niet altijd behoefte heeft om hier iemand vast voor aan te nemen. Het gaat hier om een tijdelijke piek van één of meerdere dagen. Oproepkrachten zijn de juiste keuze bij deze pieken, waar uitzendkrachten juist vooral voor ‘piek en ziek’ kunnen worden ingezet.

2. Seizoensinvloeden

Seizoensinvloeden bepalen hoeveel en welk personeel u gedurende deze periode inzet. In de horeca zitten de terrassen in de maanden mei, juni, juli en augustus vol, terwijl de hoogtijdagen voor restaurants juist in november en december plaatsvinden. Het is van groot belang om mensen op basis van seizoensinvloeden te schuiven om de juiste flexibiliteit te bieden. Het is mogelijk om de uitzendkrachten per maand meer of minder uren in te zetten, en tegelijkertijd een gelijk salaris te bieden dat het gemiddelde biedt van het aantal uren dat een arbeidskracht per maand wordt ingezet.

In dit scenario kan een medewerker in november en december 40 uur per week werken, terwijl zij in de daaropvolgende maanden 10 uur per week werken. Dit leidt tot een gemiddelde van bijvoorbeeld 20 uur per week, waar het maandsalaris uiteindelijk op wordt gebaseerd.

Het is bij seizoensinvloeden ook mogelijk om uw personeel tussen afdelingen te schuiven. Het personeel dat normaal gesproken binnen in het café een shift draait kan gedurende de zomermaanden ook op het terras worden ingezet.

3. Onvoorspelbaarheid van het dagelijks leven.

Op sommige dagen kunnen de bestellingen binnen de logistiek pieken. Hier bereiden de meeste logistieke bedrijven zich uitstekend op voor. Door de onvoorspelbaarheid van het dagelijks leven, zoals weersinvloeden, het verkeer of ziek personeel, is het mogelijk om deze tekortkomingen op te vangen. Hier is een duidelijke dagsturing voor nodig, omdat dit niet vooraf is aangekondigd. Door gebruik te maken van systeemautomatisering wordt dankzij het snelle schakelen ook deze laatste onzekerheid opgevangen.

Los uw onzekerheid op

Het inzetten van oproepkrachten en uitzendkrachten komt samen in een ideale flexmix. In november en december worden veel uitzendkrachten ingezet, vaak wordt er op het laatste moment naar het uitzendbureau gebeld om deze arbeidskrachten aan te trekken tijdens een piek.

Hiermee wordt deze constructie misbruikt, omdat dit de arbeidskrachten niet toestaat om de juiste ervaring op te bouwen. Bovendien hebben zij weinig zekerheid over het aantal arbeidsuren en de duur van het contract. En deze onzekerheid waait ook over naar uw eigen onderneming. Zorg voor een commitment van beide kanten, om deze onzekerheid op te lossen. Zo worden de investeringen in tijdelijke arbeidskrachten omgezet in een betere groei van de onderneming.

Los uw onzekerheid niet op door puur in te kopen wanneer het nodig is. Breng goed in kaart wanneer de piekmomenten in het jaar voor uw bedrijf spelen en bepaal op basis daarvan uw behoefte aan extra arbeidskrachten.

Gijs-Jan van het Kaar

Author Gijs-Jan van het Kaar

More posts by Gijs-Jan van het Kaar